L’Ajuntament de Manresa està ultimant amb agents del territori l’ordenança que fixarà els criteris d’accés i circulació dels v ehicles a la nova zona de baixes emissions (ZBE) de la ciutat. La previsió de la Regidoria de Mobilitat és portar el document a aprovació inicial al Ple de setembre, moment en el qual s’obrirà un període per fer-hi al·legacions, que s’hauran de resoldre abans de poder fer l’aprovació definitiva del text, que entraria en vigor el gener del 2025. L’aplicació de la zona de baixes emissions es farà de forma progressiva i anirà associada a una campanya informativa. Està previst que es comenci a sancionar 6 mesos després de la seva entrada en vigor, el gener del 2025, per tal que la ciutadania es pugui informar i adaptar.
La zona de baixes emissions dibuixarà una àrea protegida a la ciutat en la qual hi haurà restriccions d’accés per als vehicles més contaminants, que són els que no disposen de l’etiqueta ambiental que atorga la Direcció General de Trànsit (es pot consultar introduint la matrícula en aquest enllaç), tot i que l’ordenança preveu un seguit de moratòries, exempcions i autoritzacions puntuals, per tal que la seva aplicació sigui gradual.
Al conjunt de l’Estat, la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica obliga als municipis de més de 50.000 habitants a establir ZBE, així com a facilitar desplaçaments a peu i en bicicleta, i la millora i foment del transport públic. Aquesta llei aplica a 149 ciutats de l’estat. A Europa ja hi ha més de 350 ZBE implementades. Es tracta d’una mesura per lluitar contra la contaminació de l’aire causada pels vehicles de motor de combustió i per protegir la salut de les persones. Tal com marca la llei estatal, Manresa està obligada a tenir una ZBE com a ciutat de més de 50.000 habitants.