La candidatura de l’oposició Fem Manresa, com ja va fer amb la primera proposta, ha votat en contra de la nova Zona de Baixes Emissions (ZBE) presentada pel govern d’ERC, PSC i Impulsem. Ho ha fet durant el ple municipal de setembre, on ha denunciat que la nova ZBE tampoc serà una mesura realment efectiva per reduir ni el trànsit ni les emissions a la ciutat, i que aquesta és el resultat d’un canvi de rumb que demostra que el govern municipal no té un projecte clar per Manresa. La proposta revisada de Zona de Baixes Emissions -que s’ha votat i aprovat al ple un any després que el govern aprovés en solitari la primera versió- preveu dues fases: una primera, a aplicar-se el 2028, limitada al Centre Històric, i una segona que s’estendria al Passeig i al carrer Guimerà a partir del 2030. Aquesta modificació suposa una reducció substancial de l’àmbit d’aplicació, que passaria d’afectar el 50% del municipi al 10% inicial, i un 26% a partir de 2030. Aquest canvi, però, no fa desaparèixer els motius pels quals Fem Manresa no està d’acord amb la ZBE.
Des de la candidatura argumenten que “aquest tipus de mesura no assegura una reducció del trànsit, ja que no limita el volum de vehicles sinó el tipus”. D’aquesta manera, no s’evita que es pugui augmentar el trànsit total i, amb aquest, les emissions. A la vegada, des de la formació assenyalen que el sistema d’etiquetatge ambiental que determina si els vehicles poden accedir o no a les zones de baixes emissions es basa principalment en quina normativa Euro complien en el moment que es van matricular, i no en les emissions reals que s’emeten actualment (que poden variar segons el manteniment). Això faria que, a la pràctica, s’impedís en alguns casos l’accés a les ZBE a vehicles que contaminen menys que d’altres que sí que poden entrar-hi, bàsicament perquè els primers són més antics. “Així, els vehicles que acaben tenint l’entrada vetada a les zones de baixes emissions són els més vells, cosa que implica que aquesta mesura perjudica especialment a qui no té recursos per comprar-se’n un de nou”, assenyalen des de Fem Manresa.
“Un cotxe que moltes persones encara necessiten, amb una xarxa de transport públic poc confiable i poc extensa, que en molts casos no suposa una alternativa real al vehicle privat”. A la vegada, des de la candidatura també responen a qui intenta treure importància a l’impacte de les ZBE en les persones amb rendes baixes. “Insistir en l’argument que “hi ha moltes excepcions” que permetran entrar a la Zona de Baixes Emissions torna a confirmar que aquesta tindrà poca utilitat real”. Més enllà de la utilitat i l’impacte de la nova ZBE, des de Fem Manresa critiquen el gir del govern municipal respecte a la proposta inicial com una mostra clara d’improvisació. “ERC, PSC i Impulsem van presentar i defensar una primera versió que no es creien, sense preveure’n les conseqüències.
Es van gastar recursos públics contractant una empresa externa per fer una proposta que ja no serveix i que ha generat malestar”, denuncien des de la candidatura. “Un malestar que ha estat aprofitat per sectors que alimenten discursos contraris a les polítiques ambientals, fet especialment greu en plena emergència climàtica”. Finalment, Fem Manresa defensa que el conflicte generat amb la Zona de Baixes Emissions s’hagués pogut evitar “si els governs municipals de les últimes dècades haguessin fet el que s’ha fet, per exemple, a la ciutat de Pontevedra: apostar decididament per un model de mobilitat que prioritzi els vianants a l’espai públic, que permeti el trànsit motoritzat quan sigui realment necessari i que a la vegada redueixi aquest i les emissions de manera justa, no amb criteris que, a la pràctica, acaben sent de renda”.