Dissabte 04 de octubre de 2025
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Fem Manresa també vota en contra de la nova proposta de ZBE
La formació denuncia que, com la primera proposta, la nova ZBE continuarà sent poc efectiva per reduir el trànsit i les emissions i assenyala el canvi de rumb com una mostra de la falta de projecte clar de ciutat per part del govern.
Fem Manresa també vota en contra de la nova proposta de ZBE. Foto: Jordi Preñanosa

POLÍTICA / Redacció/Sergi Vàzquez  
26/09/2025 16:22
La 28a Fira Mediterrània de Manresa, una Fira creativa
El concert de Maria del Mar Bonet, preludi de la Fira Mediterrània
Protecció Civil homologa 22 plans d'autoprotecció
L’Ajuntament programa una caminada per descobrir la Torre Ximberga
La candidatura de l’oposició Fem Manresa, com ja va fer amb la primera proposta, ha votat en contra de la nova Zona de Baixes Emissions (ZBE) presentada pel govern d’ERC, PSC i Impulsem. Ho ha fet durant el ple municipal de setembre, on ha denunciat que la nova ZBE tampoc serà una mesura realment efectiva per reduir ni el trànsit ni les emissions a la ciutat, i que aquesta és el resultat d’un canvi de rumb que demostra que el govern municipal no té un projecte clar per Manresa. La proposta revisada de Zona de Baixes Emissions -que s’ha votat i aprovat al ple un any després que el govern aprovés en solitari la primera versió- preveu dues fases: una primera, a aplicar-se el 2028, limitada al Centre Històric, i una segona que s’estendria al Passeig i al carrer Guimerà a partir del 2030. Aquesta modificació suposa una reducció substancial de l’àmbit d’aplicació, que passaria d’afectar el 50% del municipi al 10% inicial, i un 26% a partir de 2030. Aquest canvi, però, no fa desaparèixer els motius pels quals Fem Manresa no està d’acord amb la ZBE.

Des de la candidatura argumenten que “aquest tipus de mesura no assegura una reducció del trànsit, ja que no limita el volum de vehicles sinó el tipus”. D’aquesta manera, no s’evita que es pugui augmentar el trànsit total i, amb aquest, les emissions. A la vegada, des de la formació assenyalen que el sistema d’etiquetatge ambiental que determina si els vehicles poden accedir o no a les zones de baixes emissions es basa principalment en quina normativa Euro complien en el moment que es van matricular, i no en les emissions reals que s’emeten actualment (que poden variar segons el manteniment). Això faria que, a la pràctica, s’impedís en alguns casos l’accés a les ZBE a vehicles que contaminen menys que d’altres que sí que poden entrar-hi, bàsicament perquè els primers són més antics. “Així, els vehicles que acaben tenint l’entrada vetada a les zones de baixes emissions són els més vells, cosa que implica que aquesta mesura perjudica especialment a qui no té recursos per comprar-se’n un de nou”, assenyalen des de Fem Manresa.

“Un cotxe que moltes persones encara necessiten, amb una xarxa de transport públic poc confiable i poc extensa, que en molts casos no suposa una alternativa real al vehicle privat”. A la vegada, des de la candidatura també responen a qui intenta treure importància a l’impacte de les ZBE en les persones amb rendes baixes. “Insistir en l’argument que “hi ha moltes excepcions” que permetran entrar a la Zona de Baixes Emissions torna a confirmar que aquesta tindrà poca utilitat real”. Més enllà de la utilitat i l’impacte de la nova ZBE, des de Fem Manresa critiquen el gir del govern municipal respecte a la proposta inicial com una mostra clara d’improvisació. “ERC, PSC i Impulsem van presentar i defensar una primera versió que no es creien, sense preveure’n les conseqüències.

Es van gastar recursos públics contractant una empresa externa per fer una proposta que ja no serveix i que ha generat malestar”, denuncien des de la candidatura. “Un malestar que ha estat aprofitat per sectors que alimenten discursos contraris a les polítiques ambientals, fet especialment greu en plena emergència climàtica”. Finalment, Fem Manresa defensa que el conflicte generat amb la Zona de Baixes Emissions s’hagués pogut evitar “si els governs municipals de les últimes dècades haguessin fet el que s’ha fet, per exemple, a la ciutat de Pontevedra: apostar decididament per un model de mobilitat que prioritzi els vianants a l’espai públic, que permeti el trànsit motoritzat quan sigui realment necessari i que a la vegada redueixi aquest i les emissions de manera justa, no amb criteris que, a la pràctica, acaben sent de renda”.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: FEM MANRESA   ZBE 
També et pot interessar:
POLÍTICA
Fem Manresa defensa retirar formigó de l'espai públic per combatre la calor
POLÍTICA
Fem Manresa proposa accions per potenciar el coneixement de la imatgeria de la ciutat
POLÍTICA
Fem Manresa proposa que el convent de les caputxines es destini a habitatge d'emergència

POLÍTICA
Fem Manresa reclama al Govern les promeses pistes esportives obertes al solar de la Pista Castell
POLÍTICA
Fem Manresa reclama garantir un itinerari segur pels vianants al camí de Rajadell
POLÍTICA
Fem Manresa critica la falta d'informadors al carrer durant la implementació de recollida de residus
Salut dona a conèixer l'estratègia de salut digital de Catalunya
La taverna de la Fira Mediterrània ja està muntada al patí del Casino
El concert de Maria del Mar Bonet, preludi de la Fira Mediterrània
La 28a Fira Mediterrània de Manresa, una Fira creativa
Els mil anys d'història de Montserrat expliquen els valors benedictins a Roma amb una exposició
Protecció Civil homologa 22 plans d'autoprotecció
L’Ajuntament programa una caminada per descobrir la Torre Ximberga
Els crocs, l'origen de les sabatilles que es van posar de moda per l'estiu


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]