Dimarts 22 de setembre de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Estrena d’un documental que recull el procés de gestació de la recuperació del teatre Kursaal
Impulsat amb motiu del 30è aniversari d’El Galliner, ‘De la sala Loyola al teatre Kursaal’ és una conversa entre els activistes culturals manresans Joan Morros i Ramon Fontdevila.
El teatre Conservatori acollirà l’estrena d’un documental que recull el procés de gestació de la recuperació del teatre Kursaal.

CULTURA / Redacció/Jordi Preñanosa  
03/05/2026 15:10
El Manresa perd a Tudela (2-1) després d’intentar la remuntada fins al final
L'Ajuntament de Manresa inicia els treballs d'arranjament d'una quinzena de camins rurals
Teatre Accessible arrenca una nova temporada a Catalunya
Calaf torna a dedicar una setmana a la gent gran
El diumenge 10 de maig s’estrenarà al teatre Conservatori el documental “De la sala Loyola al teatre Kursaal”, que té com a fil conductor una conversa distesa entre els activistes culturals manresans Joan Morros i Ramon Fontdevila, acompanyada de fotografies i vídeos d’arxiu a partir dels anys 60 -quan es va inaugurar la sala Loyola- fins a l’actualitat. La projecció d’estrena tindrà lloc al teatre Conservatori a les 11 del matí i l’acte serà presentat pel periodista manresà Xavier Domènech. La projecció es repetirà el dilluns 11 de maig a les 6 de la tarda, també al Conservatori, després de la bona acollida que ha tingut el passi del 10 de maig.

La idea del documental va sorgir arran dels 30 anys de la creació de l’Associació cultural El Galliner, nascuda el 1995, amb l’objectiu d’explicar l’origen de la manera particular que ha tingut l’entitat de responsabilitzar-se de la programació. Primer de teatre i dansa al teatre Conservatori i des de la reinauguració del Kursaal, l’any 2007, de tota la programació municipal d’arts escèniques i música al teatre Kursaal, al teatre Conservatori i a l’Espai Plana de l’Om.

La gravació, el muntatge i l’edició del documental “De la sala Loyola al teatre Kursaal” ha anat a càrrec d’Isabel Casanovas i Jaume Ferrer, amb guió elaborat per l’Àngels Fusté i la Rosa Clarena, i es vertebra en una conversa gravada en dos escenaris: una primera part al Museu del Barroc de Catalunya -espai on hi havia hagut la Sala Loyola- i una segona part, a l’escenari del teatre Kursaal. El documental també ha comptat amb la col·laboració de Sílvia Sanfeliu, Joan Closas i Jordi Mira. L’accés a les projeccions del documental és gratuït. Només cal recollir una invitació numerada a les taquilles del Kursaal o bé per internet a www.kursaal.cat.

Una manera de programar que ve de lluny

El Documental que s’estrenarà properament recull l’etapa que va des de la construcció de la Sala Loyola l’any 1960 en l’espai on hi havia hagut l’Església de Sant Ignasi i que va ser derruïda durant la guerra civil, fins a l’actualitat del teatre Kursaal que, al llarg de prop de 20 anys ,s’ha convertit en un referent cultural a la Catalunya Central i fins hi tot més enllà. Al llarg de prop de 90 minuts, Ramon Fontdevila i Joan Morros van explicant el paper d’entitats com Rialles, Tabola, Bloc i El Galliner en la vida cultural manresana i, especialment, en la part escènica en els darrers 50 anys. Ho fan repassant la història, des del seu punt de vista i les seves experiències personals explicant una manera de funcionar d’aquestes entitats, amb curiositats i anècdotes, algunes de les quals seran segurament inèdites. La conversa està documentada amb fotografies, cartells, vídeos... que van ser recollits per l’elaboració ‘Kursaal, el llibre’ i també per l’edició del documental ‘Kursaal: La força de la gent’ que es va poder veure a l’espai ‘Sense ficció’ de TV3 l’any 2018.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: KURSAAL   TEATRE   CULTURA  
També et pot interessar:
TEATRE
Teatre Accessible arrenca una nova temporada a Catalunya
LA FOTO DEL DIA
Cartells de la Fira Mediterrània als fanals
MÚSICA
La cantant i trompetista Alba Careta presentarà aquest dissabte al teatre Conservatori el quart àlbum

CULTURA
Ramon Madaula porta aquest diumenge al teatre Conservatori ‘Loop’
LA FOTO DEL DIA
Tot comprant entrades per espectacles del Kursaal
CULTURA
La programació familiar d’Imagina’t portarà a la Sala Petita del Kursaal l’espectacle ‘Nallar’
Fotografia matinal de la plaça Neus Català
Manel Deli , Campió del Mon M50
Josep Perarnau, 1r classificat de la VIII tirada commerorativa del Mundial de tir de carrabina BR50
El Manresa perd a Tudela (2-1) després d’intentar la remuntada fins al final
El Covisa Manresa no ha pogut puntuar en la seva estrena a la lliga
ERC celebra l’obertura del gimnàs del Pla del Puig
Diumenge 27 de setembre, concert de Dhrupad, música clàssica índia al interior de la Torre Lluvià
S’amplia l’àrea pavimentada entorn del Cobert de la Màquina de Batre


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]