Les obres que des de fa prop de nou mesos s’estan fent a la C-55 encaren la seva recta final i els alcaldes afectats comencen a veure les orelles al llop. El vial és ara més segur –s’ha instal·lat una mitjana entre Manresa i Castellbell i el Vilar que evita els xocs frontals i, en conseqüència, les morts– però la carretera que n’ha quedat és una “via lenta” que resta competitivitat al territori. Una “ratera” que fa que cada cop que hi ha un petit accident, la carretera quedi col·lapsada, ja que només hi ha un carril per banda amb molt poc espai als laterals. I això, explica Fina Casals, de la Plataforma No més Morts a la C-55, “passa cada dia, i Autema no aixeca barreres”.
El gros dels treballs està fet i sobre el terreny es percep que només queda la senyalització i la pintura definitiva. Casals explica que “un cop fetes, òbviament la via millorarà, però continuarem tenint els embussos. Ens ha quedat una carretera perquè hi passin 5.000 vehicles, no 30.000, que són els que té la C-55”. En aquesta línia, la plataforma i també els alcaldes veuen que ha arribat el moment de reactivar la reclamació del desdoblament, estretament lligat a la gratuïtat de l’autopista de Manresa a Terrassa (C-16), una de les més cares de l’Estat espanyol.
Cristòfol Gimeno, alcalde de Castellgalí (PSC), admet que “l’obra és una mesura per evitar la mortalitat”, però apunta que “no és suficient: volem el desdoblament com a mínim fins al túnel de Bogunyà. És necessari i el territori ho mereix; cada petita topada provoca una retenció. Abans tardaves 15 minuts a anar a Manresa, ara en són 30”.
El seu homòleg de Sant Vicenç de Castellet, Joan Torres (CiU), afirma que “el corrent d’opinió és molt desfavorable. No crec que l’obra sigui òptima”. L’alcalde, que per anar a Manresa dóna la volta pel Pont de Vilomara “per no passar per la C-55”, es mostra “pràctic”: si desdoblar val 130 milions i el rescat prop de 800, fem el més barat i després ja ens mirarem l’autopista”.
De la mateixa manera opina Montse Badia, alcaldessa de Castellbell i el Vilar (PSC), que critica una situació que “indueix a fer trampes: hi ha gent que aprofita els carrils d’accés per avançar per la dreta i les emergències no tenen espai per avançar per molt que els vehicles s’apartin, i per ells el temps és més que important”.
Cecilio Rodríguez, alcalde del Pont (PSC), pateix els efectes col·laterals: cada dia passa més gent pel seu municipi per esquivar una C-55 que “és una tómbola, per això la gent busca alternatives”. El territori, diu, necessita “la gratuïtat de la C-16, el desdoblament de la C-55 i la connexió amb la B-40 per no perdre competitivitat”. Més dura és Fina Casals: “estan condemnant el Bages a la misèria. Cap empresa vindrà”.
Manresa també vol eliminar el peatge
L'Ajuntament de Manresa valora positivament el fet que s’hagin realitzat treballs de millora a la C55, de manera que s’ha actuat de manera contundent per millorar la seguretat i aconseguir l’objectiu prioritari de reduir l’elevada sinistralitat a la via. Amb tot, lògicament amb aquestes mesures no queda resolta la mobilitat, ni interna ni de les comarques centrals de Catalunya amb la zona metropolitana.
Per tant, el consistori continua reclamant, com va fer al seu dia en la Declaració del Consell d’Alcaldes del desembre passat, treballaran per la progressiva l'eliminació del peatge de l'autopista C-16, en els terminis corresponents així com la construcció d'enllaços en totes les direccions a Viladordis i el Pont de Vilomara, cosa que donaria resposta a la necessitat del territori de disposar d'una via ràpida i gratuïta a l'àrea metropolitana. Igualment, demana el desdoblament d’almenys el tram Manresa-Castellbell de la C55 per millorar la mobilitat interna al Bages i la finalització de la B40 per part del govern central.
Reunió amb Rull
El president del Consell Comarcal del Bages, Agustí Comas (ERC), va avançar ahir que divendres es veuran amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.
Serà l’inici de les reunions que la Generalitat es va comprometre a tenir amb el territori per a valorar els efectes de les bonificacions a l’autopista que van entrar en vigor el gener amb l’objectiu de traspassar trànsit de la C-55 cap a la C-16. Uns descomptes que han generat molts dubtes entre els usuaris (varien en funció dels recorreguts i només s’apliquen en hores determinades) “i un centenar de queixes”, diu Casals.
La percepció entre els alcaldes és que no han funcionat. Tot i això, Comas va demanar ahir “no encendre el foc abans d’hora; primer hem de tenir els números a la mà”