Marxa lenta a Manresa contra el model d'implantació de renovables a Catalunya. Una seixantena de vehicles, entre tractors i turismes, van alentir el trànsit des del Palau Firal fins a la zona esportiva del Congost. Un recorregut que van fer durant dues hores. Set col·lectius ecologistes es van sumar a la iniciativa juntament amb Unió de Pagesos sota el lema "Renovables sí però així no".
Des del sindicat han denunciat que el Decret llei 16/2019 permetria ocupar unes 2.250 hectàrees de sòl agrari al Bages en els pròxims 5 anys. "Són centrals fotovoltaiques amb un impacte a l'economia agrària i ambiental brutal", ha afirmat el coordinador comarcal d'UP a la comarca, Josep Guitart. "S'omplen la boca en promoure els productes de proximitat, el km 0 i fixar la gent al món rural, però no s'ho creuen ni ells, és totalment al revés", es queixava aquest diumenge el coordinador comarcal d’Unió de Pagesos al Bages, Josep Guitart.
Segons el sindicat, amb l'actual normativa, a la comarca del Bages es podrien ocupar amb plaques solars unes 2.250 hectàrees de sòl agrari en els pròxims 5 anys. Unes instal·lacions que, segons Guitart, tindrien un "impacte brutal" al territori i fins i tot posarien en risc la viabilitat d'explotacions agrícoles i ramaderes. I en el cas de Catalunya, es podria arribar a ocupar una extensió de 70.000 hectàrees de terreny agrari productiu repartits en un màxim del 15% de sòl a cada municipi.
A més a més, denuncien que l'actual Decret llei 16/2019 de mesures urgents per a l'emergència climàtica i l'impuls a les energies renovables permet que les "macroempreses de fora i de l'Ibex 35 aterrin molt ràpid" al territori i denuncien que en els últims vuit mesos ja han estudiat tot Catalunya per implantar projectes i aprofitar ajuts d'Europa. Una situació que, segons Guitart, impedirà poder implantar models més sostenibles al territori, que apostin per l'autoconsum i per les teulades d'edificis ja construïts. "S'estan subhastant terrenys entre 10 i 15 vegades més del que pot pagar un pagès" i afegeix que "seran els primers i els que tindran les concessions de les línies".