La proposta s'emmarca en el projecte Memòria en Xarxa i està organitzada per l'Oficina de Patrimoni Cultural amb la col·laboració del Museu d'Història de Cerdanyola i el Programa de Memòria Democràtica de la Diputació de Barcelona. Es traca d'una exposició repartida en 17 museus de la província de Barcelona, que entre gener i desembre de 2023 presentaran una selecció d'objectes i documentació provinent de les seves col·leccions i dels arxius municipals, relacionats amb diferents àmbits sobre el paper de l'educació durant el període de la Segona República.
La mostra revisa el desplegament de l'ambiciós pla d'ensenyament de la República, considerat un dels més progressistes i innovadors de l'època, que tenia per objectiu la creació d'una escola pública, unificada, laica, obligatòria, mixta i fonamentada en els valors de la solidaritat.
L'exposició documenta com l'any 1936, a través de la creació del Comitè de l'Escola Nova Unificada (CENU), es va fer front als principals reptes de la reforma de l'ensenyament en un període amb dèficit de places escolars, de necessitat de millora de la formació i la retribució dels docents, i de manca d'equipaments preparats per als nous corrents pedagògics. Tot i que la tasca d'escolarització i alfabetització en la República va ser ingent, la mostra evidencia les dificultats que va patir aquest pla pels problemes de pressupost i sobretot per l'arribada de la guerra i la irrupció del franquisme que esborrarà tots els avenços per imposar els principis del nacionalcatolicisme.
Exposició presencial i virtual
Cada museu participant a la mostra presenta un espai propi singular que es podrà visitar de forma presencial en unes dates determinades i que estarà complementat a través del web https://www.diba.cat/web/exposicions/escola-llum-llibertat amb el detall sobre els materials exposats i tota la documentació recollida en el conjunt de la mostra.
"L'escola, llum de llibertat!" s'estructura en tres àmbits: el primer dedicat a l'obra del CENU per una nova escola, en català, única, laica i amb coeducació; un segon àmbit sobre la nova manera d'aprendre i ensenyar inspirada en els principis racionalistes de les metodologies com la Montessori per un ensenyament fonamentat tant en coneixements com en valors; i un tercer àmbit dedicat al paper d'ateneus, sindicats i cooperatives com a transmissors del saber i la cultura a les classes populars.
El conjunt de la mostra treu a la llum nombrosos documents i objectes conservats als museus i arxius municipals, entre els quals pupitres, mapes, llibres, enciclopèdies, revistes, butlletins i llibretes escolars; així com, fotografies i plànols d'escoles, fotografies de mestres i grups escolars, expedients sobre la situació escolar dels municipis, nomenaments de docents, certificats d'arquitectes municipals, diplomes i catàlegs de mobiliari.
Elements per a la formació d'una ciutadania lliure
La mostra es desplega a partir d'aquest mes de gener en els primers quatre museus de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona que l'acullen: el Museu i Poblat ibèric de Ca n'Oliver de Cerdanyola, el Museu Municipal de Montcada i Reixac, el Centre d'Interpretació del patrimoni Molí d'en Rata de Ripollet i el Museu del Ter a Manlleu. I posteriorment fins al mes de desembre abastarà el total de 17 equipaments participants en el projecte.
En tots ells la voluntat és posar en valor el paper dels agents participants en la reforma de l'ensenyament promoguda pel govern de la República, per exemple a través del seus docents, amb figures com el carismàtic mestre Lluís Gausachs de qui exposa diversos objectes personals el Museu i Poblat ibèric de Ca n'Oliver de Cerdanyola; o del mestre Ot Ferrer, de qui el Museu del Ter de Manlleu recorda la seva trajectòria educativa estroncada per la repressió.
Els edificis també són protagonistes del relat de la mostra, com recull el Centre d'Interpretació del patrimoni Molí d'en Rata de Ripollet que aprofundeix en el paper dels nous espais per a una nova educació, exposant una maqueta de l'Escola Anselm Clavé en època de la Segona República; mentre que la nova metodologia d'ensenyament és on posa el focus el Museu Municipal de Montcada i Reixac que exhibeix una llibreta d'apunts escolars de l'any 36, escrits en català, entre altres objectes i fotografies.
Museus participants
Els 17 museus que participen en l'exposició compartida són: Centre d'Interpretació i Jaciment el Camp de les Lloses (Tona), Centre d'Interpretació del Patrimoni Molí d'en Rata (Ripollet), Museu Abelló (Mollet del Vallès), Museu d'Arenys de Mar, Museu Arqueològic de L'Esquerda (Roda de Ter), Museus d'Esplugues de Llobregat, Museu d'Història de Cerdanyola - Museu de Ca n'Oliver (Cerdanyola), Museu d'Història de la Immigració - Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde", Museu d'Història de Sabadell, Museu de l'Hospitalet, Museu de Manresa, Museu Municipal de Calella - Arxiu Històric Municipal de Calella, Museu Municipal de Montcada i Reixac, Museu de Nàutica del Masnou, Museu de Sant Boi de Llobregat - Arxiu Històric Municipal de Sant Boi de Llobregat, Museu del Ter (Manlleu) i Museu Torre Balldovina (Santa Coloma de Gramenet).