Esquerra Bages considera que parlar de millores a la mobilitat del Bages i de la resta de la Catalunya central exigeix fer-ho des de la responsabilitat i la coherència, actuant de forma paral·lela a la C55 i la C16, perquè és allò que comporta un major benefici per a la ciutadania. És tan sols d’aquesta manera que es contribueix a assegurar el desenvolupament socioeconòmic de la ciutadania, la prosperitat col·lectiva i la competitivitat del teixit empresarial. Contràriament a aquest compromís que aporta valor afegit a qualsevol reivindicació, sorprenen ara, per la seva poca memòria i manifesta voluntat partidista, peticions de màxims de Junts per Catalunya (JxC) pel desdoblament total de la C55, fins a Abrera. Unes exigències que, d’entrada, trenquen consensos, aconseguits amb els esforços de totes les institucions, representants i entitats territorials implicats, amb l’objectiu de reduir la mortalitat dels xocs frontals, bonificar un cost encara excessiu del peatge i concretar altres actuacions necessàries. Unes exigències que, així mateix, sorprenen encara més quan JxCat/PdCat/Convergència ha estat al capdavant de la conselleria de Territori de la Generalitat durant 17 anys després de la primera aprovació pel desdoblament al Parlament, de la mateixa manera que el PSC el va liderar durant 7 anys més, i no van ser capaços o no van voler executar el desdoblament de la C55. Dades que s’incrementen si comptem que dels 44 anys d’autonomia, quasi 35 ha estat en mans dels convergents.
Uns consensos, ara sembla que dinamitats en part i per la reparació dels quals seguirem treballant, que recullen propostes tant per la C-55 com per la C-16. En aquest sentit és incomprensible que alguns parlin només de la C-55 sense esmentar la via d’alta capacitat que travessa tota la comarca amb el peatge més car del país. Entenem que deu ser perquè aquesta concessió hauria finalitzat l’any 2022, però va ser el govern de CIU el responsable d’allargar-lo 15 anys més, amb el llast econòmic i social corresponent. Aprofitem per tornar a denunciar l’estafa d’aquesta concessió, amb més de 4.000 milions d’euros que pagarà la ciutadania i les administracions fins a la seva finalització, quan el seu cost real va ser de 127M d’euros. És per això que reiterem la demanda d’aclarir tots els dubtes que hi ha entorn aquesta qüestió relacionats amb si s’han incomplert condicionants de la concessió, així com també que es faci tot allò que sigui possible per eliminar el peatge implícit pel ciutadà, amb l’aixecament de les barreres i un peatge a l’ombra, o fins i tot extingir-la. Uns consensos, insistim, que es van concretar amb l’acceptació de les propostes concretes del departament de Territori presentades ara fa un any i que, evidentment, demanem que s’executin amb tota celeritat.
Unes actuacions consistents en una inversió de 50 M€ per convertir el tram Castellbell i el Vilar - Manresa en una via ràpida de 2+1 (i 2+2 en alguns trams), incloent la variant de Castellgalí. També en implementar les millores necessàries a la C55 nord. Així mateix, s’està estudiant la millor opció possible per a un nou accés a Sant Vicenç, més al nord de l’actual, que no ha de ser incompatible amb aquestes accions. Alhora també, la connectivitat de la C-16 amb el territori amb nous enllaços i accessos, i la finalització de la B-40 per enllaçar la C-16 amb la A2. Per a ERC, les infraestructures han d’estar dissenyades i posades al servei dels grans reptes socials, econòmics i ambientals del país de manera sostenible i d’acord amb les possibilitats de cada territori per assumir-les i maximitzar-les. En aquest sentit, parlar de millores a la mobilitat de les comarques del Bages, Berguedà i Solsonès implica mesures integrals en infraestructures viàries, a la C-55, com s’estan fent, una C-16 alliberada de peatges; i un sistema ferroviari que funcioni bé, pilar fonamental pel desenvolupament territorial i el compromís per una mobilitat sostenible i de baixa emissions. Aquesta és la manera més raonable, viable i possible per solucionar en gran mesura a les necessitats de mobilitat a les nostres comarques. Des d’ERC, per coherència i per responsabilitat, ens comprometem a treballar per fer-ho possible, per aconseguir un nou i màxim consens possible –en què ens trobaran amb grups polítics i el qual ja hem iniciat amb la CUP-; i avançar en la ràpida execució d’aquests projectes tan importants pel desenvolupament sostenible, pròsper i equilibrat de les comarques de la Catalunya Central.