La Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) ha elaborat un nou document de recomanacions per a l’ús responsable de la intel·ligència artificial, amb orientacions específiques per a cadascun dels col·lectius que formen part de la comunitat educativa: docents, equips directius, PAS, alumnat i famílies. Aquesta proposta l’ha desenvolupat el Grup d’Experts en l’àmbit digital amb l’objectiu proporcionar orientacions i recomanacions per a un ús responsable, crític i alineat amb els valors humanistes i cristians.
Aquestes recomanacions complementen el Protocol marc d’ús responsable de la IA que la FECC va presentar el passat mes de març. A diferència del protocol original —que establia els fonaments ètics, legals, pedagògics i estructurals per a la integració de la IA a l’àmbit educatiu—, el nou document aprofundeix en com traslladar aquests principis a l’acció quotidiana dels centres. La proposta es construeix a partir dels sis grans eixos del protocol: valors de la FECC, benestar i privacitat, pensament crític, impacte social i mediambiental, ciberciutadania i ús com a eina d’aprenentatge.
Eina de planificació estratègica per als centres
El document es pot consultar des d’una doble perspectiva que permet als centres adaptar les orientacions a les seves realitats concretes i utilitzar-les com a eina per a la planificació estratègica i la reflexió pedagògica. D’una banda, ofereix recomanacions específiques per a cadascun dels col·lectius de la comunitat educativa —docents, equips directius, PAS, alumnat i famílies—; de l’altra, reorganitza aquestes propostes segons els sis grans eixos fonamentals del Protocol marc, amb l’objectiu d’afavorir una comprensió transversal, coherent i sistèmica.
Lluny de ser un document normatiu o tancat, les recomanacions tenen la voluntat de ser una eina útil, viva i dinàmica, en constant evolució, que contribueixi a consolidar una cultura digital crítica, segura i responsable dins de les escoles adherides. Per a les famílies, s’hi inclouen orientacions com ara acompanyar els fills en la construcció de la seva identitat digital, establir diàlegs sobre l’ús dels dispositius —especialment aquells que incorporen IA—, i vetllar per la seguretat i privacitat de les dades, mitjançant configuracions adequades i l’aplicació de filtres o controls parentals quan sigui necessari.
Grups d’Experts per impulsar la qualitat educativa
El Grup d’Experts en l’àmbit digital forma part de la iniciativa posada en marxa per la FECC durant el curs 2024-2025, amb la creació de quatre grups de treball en l’àmbit pedagògic, —comprensió lectora, matemàtiques, digitalització i sistemes d’indicadors de centre— i dos en identitat i missió —identitat curricular i cura de les persones—. L’objectiu d’aquests grups és aportar referents sòlids i recursos pràctics per ajudar els gairebé 400 centres educatius adherits a la FECC a fer front als reptes educatius actuals. El grup de l’àmbit digital està coordinat pel Dr. Miquel Àngel Prats, mestre, psicopedagog i doctor en Pedagogia per la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull de Barcelona, i integrat per professionals amb experiència en docència, direcció de centres i recerca universitària. La seva tasca s’alinea amb la necessitat de repensar el paper de la tecnologia i la IA en el sistema educatiu, garantint-ne una integració coherent amb els valors de l’escola cristiana i amb una mirada crítica, inclusiva i ètica. Els materials elaborats pels Grups d’Experts es compartiran amb les escoles a través de sessions de formació, jornades i espais d’intercanvi d’experiències, amb la voluntat que cada centre els pugui adaptar segons les seves necessitats i contextos específics. D’aquesta manera, la FECC referma el seu compromís amb la millora contínua, la innovació pedagògica i la qualitat educativa en clau comunitària i de servei a l’alumnat.