Dimecres 03 de desembre de 2025
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Salut obre la vacunació contra la grip a tota la població que ho desitgi
La grip es manté en nivell baix, però es preveu que assoleixi el nivell moderat en uns quinze dies.
Salut obre la vacunació contra la grip a tota la població que ho desitgi.

SANITAT / Redacció/Sergi Vázquez  
01/12/2025 10:24
L'Ajuntament de Manresa impulsa les tasses del llibre 'El Parlar de Manresa' com el regal de Nadal
Surt al mercat VinculApp, l’aplicació que connecta famílies, professionals i recursos
L’Ajuntament de Solsona aprova el seu pressupost més elevat
MoMa Espai Cultural arrenca el nou curs amb una programació de 17 tallers
La incidència de la grip ha començat a créixer abans del que és habitual i la tendència continua a l'alça i de forma més marcada que en temporades anteriors, tant en població pediàtrica com en adults, segons les dades del Sistema de Vigilància de les Infeccions a Catalunya (SIVIC). Actualment, amb dades de la setmana del 17 al 23 de novembre, la incidència és de 81 casos per 100.000 habitants, un nivell baix, però amb previsió de superar el nivell moderat en dues setmanes. També s'observa un increment en la circulació del virus respiratori sincitial (VRS), si bé encara es manté a nivell basal.

Davant d'aquesta situació, i amb l'objectiu d'ampliar la protecció de la població, el Departament de Salut obre, la vacunació contra la grip a totes les persones que desitgin vacunar-se i que no formen part dels grups de risc inclosos en les recomanacions. Cal recordar que la vacunació contra la COVID-19, tal i com s'ha consensuat a nivell estatal no es recomana a persones no incloses en les recomanacions en aquests moments.

Crida a vacunar-se com més aviat millor

El Departament de Salut insta especialment les persones dels col·lectius recomanats —persones a partir de 60 anys, infants d'entre 6 i 59 mesos, embarassades, professionals sanitaris i personal essencial, i persones amb condicions de risc— a vacunar-se abans que la grip arribi al seu pic epidèmic. La vacuna és la millor eina per prevenir complicacions greus i evitar hospitalitzacions, especialment en les persones més vulnerables.

Per demanar dia i hora per a les vacunes, cal sol·licitar-ho a través de La Meva Salut, preferentment, a l'apartat de 'Cites', clicant a 'Cites i consultes d'atenció primària' i triant l'opció 'Vacunació'. La cita prèvia també es pot demanar al web de programació citasalut.gencat.cat o bé directament al centre d'atenció primària (CAP) de referència.

Com a novetat, fins els 5 de desembre, els centres d'atenció primària oferiran horari de vacunació sense cita prèvia per a les persones que no hagin pogut demanar hora. L'horari serà de dilluns a divendres, de 9.30 a 12.30 i de 16.30 a 19.30. A més, diferents CAP ofereixen vacunació sense cita de 9.30 a 12.30. Consulta el 061 per saber el que tens més a prop. Amb aquesta mesura, si no es pot demanar cita pels mitjans habituals, es pretén facilitar la vacunació i fer-la més accessible a tothom que es vulgui vacunar.

Augment de la vacunació en aquesta campanya

Des del 22 de setembre, quan es va posar en marxa la campanya de vacunació sota el lema "Vacunar-se és estimar", s'han vacunat 1.153.109 persones contra la grip, unes 168.000 més que en el mateix període de la temporada passada. Pel que fa a la COVID-19, 778.408 persones ja han rebut la vacuna adaptada a la variant LP8.1, 61.000 més que l'any anterior.

La manera com la població s'està vacunant és diversa:
45% amb cita prèvia (a través de La Meva Salut o citasalut.gencat.cat)
40% vacunació oportunista en visites als centres sanitaris per altres motius
15% sense cita prèvia, aproximadament 2.500 vacunacions espontànies al dia als centres d'atenció primària (CAP) de Catalunya.

Les cobertures actuals de vacunació també superen les de l'any passat per aquestes dates, concretament 4 punts per sobre:
43% de vacunació de la grip en persones a partir dels 60 anys
63,1% en persones a partir dels 80 anys
35,1% en infants de 6 a 59 mesos

En el cas de la COVID-19, les cobertures són del 33% en persones a partir dels 60 anys i del 52,2% en persones a partir dels 80 anys.

Ús de les mascaretes

A mesura que siguin necessàries d'acord a la incidència setmanal de grip i els llindars de risc establerts, el Departament de Salut recomanarà les mesures protocol·litzades en centres sanitaris i per a la població. En l'actualitat la incidència es manté en nivell baix però ascendint, sense que les mascaretes siguin necessàries als centres sanitaris, si bé cada centre pot decidir sobre el seu ús. El Departament de Salut recomana l'ús de mascareta si és tenen símptomes respiratoris (tos, esternuts, rinitis) i, especialment, si es preveu estar en contacte amb persones vulnerables.

Circulació dels virus

Actualment a Catalunya circulen dos subtipus de grip en proporció similar: A(H1N1pdm09) i A(H3N2) variant K, tots dos inclosos a les vacunes administrades. Cal destacar que aquesta variant k s'ha detectat a tots els continents. A més, als països de l'hemisferi sud —on també hi circulava el mateix subclade k i que ja han superat el pic epidèmic i es troben ara en fase de descens— no s'ha observat una gravetat de la malaltia inusualment alta.

Per tant, tot i que el subclade K mostra una certa divergència respecte d'algunes vacunes de referència, no s'ha observat una major gravetat dels casos en cap país, i s'espera que la vacuna continuï proporcionant protecció contra les formes greus de la malaltiaEn una temporada típica, la grip causa una morbiditat substancial a la població europea, amb fins a 50 milions de casos simptomàtics i entre 15.000 i 70.000 morts anuals, afectant més greu a persones vulnerables, especialment si no estan vacunades.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: VACUNACIÓ   SALUT 
També et pot interessar:
SANITAT
Althaia incorpora un programa pioner d’intervenció assistida amb gossos
CATALUNYA CENTRAL
Professionals de l'ICS viatgen a Malawi per impulsar un projecte de salut comunitària
ACTUALITAT
Les llistes d'espera es mantenen estables a Catalunya

CATALUNYA CENTRAL
IV Jornades Interdisciplinàries de Salut Mental de la Catalunya Central
ACTUALITAT
Urgències hospitalàries de Catalunya reben una valoració superior al 9
SANITAT
La vacunació contra la grip creix en 7.000 persones més cada dia
Un capvespre des del Parc de Puigberenguer
Surt al mercat VinculApp, l’aplicació que connecta famílies, professionals i recursos
Balanç de la sinistralitat a la xarxa viària catalana fins al 30 de novembre
Sant Fruitós de Bages impulsa un joc de pistes familiar ambientat en la temàtica del caganer
El darrer CineXic de l’any porta a Sant Fruitós de Bages “L’incident alienígena del petit Alan”
El Casino de Calaf presenta tres propostes culturals per al pont de desembre
L'Ajuntament de Manresa impulsa les tasses del llibre 'El Parlar de Manresa' com el regal de Nadal
L'Ajuntament actua contra la processionària dels pins i l'assecada dels xiprers de Manresa


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]