Dissabte 07 de novembre de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El darrer diàleg de l'Àgora Educació 2022 defensa la vigència de la pedagogia ignasiana
El diàleg el van protagonitzar el secretari internacional d'Educació de la Companyia de Jesús, José Alberto Mesa, i Pepe Menéndez, assessor internacional d'educació.
El diàleg el van protagonitzar el secretari internacional d'Educació de la Companyia de Jesús, José Alberto Mesa, i Pepe Menéndez.

UMANRESA / Redacció/Sergi Vàzquez   
21/01/2023 17:50
Manresa ha rebut 13,7 milions d'euros dels fons Next Generation per impulsar projectes i actuacions
El Circo Encantado porta misteri, riures i circ de gran format per a tota la família
Avís per al comerç del centre urbà sobre la 23a Fira Medieval d'Oficis
FS Solsona-FS Alforja i Font-Xup, en directe a Esport Central
La Companyia de Jesús va entrar en el món de l'educació amb voluntat de fer arribar a tothom la transformació de les persones a partir de l'experiència de canvi que va viure Ignasi de Loiola durant la seva estada a Manresa, ara fa cinc-cents anys. La pedagogia ignasiana és humanista, interpel·la al coneixement com una manera d'incidir positivament en la comunitat i posa la persona al centre, tenint en compte el seu context i convertint-la en protagonista de l'aprenentatge. Aquestes són les principals característiques de la pedagogia ignasiana que van exposar a UManresa el secretari internacional d'Educació de la Companyia de Jesús i professor convidat a la Loyola University de Chicago, José Alberto Mesa i Pepe Menéndez, exdirectiu de Jesuïtes Educació, professor a secundària i assessor internacional d'educació. Mesa i Menéndez van tancar el cicle de diàlegs del programa Àgora Educació 2022. Tots dos van defensar que totes les característiques que té la pedagogia ignasiana fan evident que és una metodologia vigent i van destacar la influència d'aquesta arreu del món.  

Una transformació espiritual 

Ignasi de Loiola va experimentar a Manresa una profunda transformació espiritual. Transmetre-la i fer-la extensiva a totes les persones va ser la motivació dels primers jesuïtes que van decidir dedicar-se a l'educació. Precisament, el seu origen, els Exercicis Espirituals del sant, és un dels elements que n'expliquen el potencial d'impacte. Segons José A. Mesa, el fet que no es tracti duna teoria educativa, que no sigui una recepta, és la clau de l'èxit de la pedagogia ignasiana. "L'espiritualitat ignasiana és arreu encara que no es vegi", va afirmar Mesa. 

Per aprendre, és imprescindible estar bé amb un mateix, conèixer-se. Aquesta és una de les bases de la pedagogia ignasiana, que parteix de la voluntat d'ajudar les persones a fer aquest treball d'autoconeixement i de transformació perquè siguin elles mateixes i a partir d'aquí puguin desenvolupar un projecte de vida. "Ajudar és un dels principals elements de la pedagogia ignasiana", va afirmar Pepe Menéndez. Aquesta voluntat d'ajudar és en benefici individual, però també en benefici de la comunitat. La pedagogia ignasiana parteix del principi que el coneixement ha de servir per actuar. En tercer lloc, el model d'educació impulsat per la Companyia de Jesús i que es va estendre arreu del món és un model que personalitza, que posa la persona al centre, i que té en compte el seu context. "Si l'alumne no és protagonista, no aprèn", van explicar. Per això és tan important el paper de l'educador, una figura que ha de saber acompanyar l'estudiant, arribant-hi a través del cor.  

Una pedagogia que convida  

La diversitat cultural i religiosa és precisament un dels grans desafiaments amb els quals pot topar la pedagogia ignasiana, perquè el seu origen està en la religió catòlica, van explicar els dos ponents. No obstant això, el missatge espiritual i de transformació ha d'arribar com una invitació i no com una imposició ni una obligació, i ha de partir del respecte i basar-se en la dignitat de la persona perquè "una pedagogia que no es basa en la dignitat de la persona no és pedagogia". En aquest sentit, els ponents van defensar una escola que s'adapti als canvis i que evolucioni en funció dels debats que la societat experimenta en cada moment. La pedagogia ignasiana, va dir Mesa, ha de servir "per ensenyar-nos a navegar per situacions socials i culturals, per anar creixent com a individus i com a societat, i sempre des de l'acompanyament de les persones, des del respecte i la reflexió profunda".   

Darrer diàleg del cicle  

El diàleg va servir per tancar el cicle de converses del programa d'activitats "Àgora 2022, Mestres que (es) transformen", adreçat a fomentar la reflexió i el debat entre la comunitat educativa de la ciutat per activar canvis i millores als centres educatius i al conjunt de la societat. L'organització del programa respon a un encàrrec de l'Ajuntament de Manresa en el marc del programa d'activitats de Manresa 2022, que commemora els 500 anys de l'estada d'Ignasi de Loiola a la capital del Bages. 

El cicle es va iniciar el mes de gener de l'any passat i ha inclòs una dotzena de diàlegs als quals han assistit un miler de persones. A més, totes les converses es poden recuperar íntegrament al canal de Youtube d'UManresa, on ja sumen prop de 2.400 visualitzacions. 



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: AGORA 2022   UMANRESA   MANRESA 2022 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
Representants de salut mental participaran en la inauguració del nou Postgrau en Art i Cultura
ACTUALITAT
UManresa posa en contacte 47 estudiants i una vintena d'empreses
UMANRESA
L'Ajuntament de Manresa i UManresa consoliden la jornada d'educació 0-3 com a espai de referència

ACTUALITAT
Oberta la convocatòria dels premis del Lab 0_6
ACTUALITAT
USènior inicia el curs 26-27 amb prop de 400 alumnes
ACTUALITAT
Envellir lluny de casa centrarà una nova edició del projecte Bages Ciència Ciutadana
El segon arbre de Nadal més gran de Catalunya el de Manresa
Els Pastorets de Cardona faran un gir radical amb un guió més dinàmic i canvi de teatre
Manresa ha rebut 13,7 milions d'euros dels fons Next Generation per impulsar projectes i actuacions
L'Ajuntament tractarà un centenar de xiprers del cementiri i de l'ermita del Guix
Avís per al comerç del centre urbà sobre la 23a Fira Medieval d'Oficis
Nova edició de la missió comercial a Mèxic, amb una cinquantena de reunions
El Kids&Us Manresa rep l'Obradoiro al Nou Congost
Comença la renovació de l’enllumenat públic de Pineda de Bages


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]