Tretze productors alimentaris de l’àmbit Solcar (Solsonès i Cardona) i més de 120 productes apareixen a
Mercatdaqui.cat, la nova plataforma en línia de promoció dels productes frescos i artesans de la zona. Aquest catàleg, adreçat especialment a restauradors i comerciants, neix amb les mires de potenciar el valor del producte de proximitat en la gastronomia local. Avui s’ha presentat en el si d’una jornada tècnica sobre aquesta temàtica a l’Escola Agrària del Solsonès. “Mercat d’aquí” és una eina de consulta creada per l’Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona (Adlsolcar) per tal que restauradors i comerciants puguin informar-se fàcilment de l’oferta de productes locals i contactar amb els productors i productores.
En aquests moments, són tretze els productors que s’hi mostren, però la intenció és que el catàleg es vagi ampliant. Actualment s’hi pot veure la informació classificada per categories, com productes càrnics, formatges i làctics, cuinats, condiments, cafès i tes, pasta i pa, vins i licors i oli. Així mateix, un apartat de receptes del xef Jordi Llobet, ampliable amb aportacions d’altres participants, serveix d’inspiració.
Tal com explica la tècnica d’agroalimentació i hostaleria de l’Agència, Meritxell Jané, s’ha buscat crear un web senzill i visual que prioritzi l’accessibilitat de la informació de contacte dels productors i que destaqui cada producte. La plataforma ha estat executada per Javajan amb disseny gràfic d’Erika Escudero i fotografies de Katia Prat. La gestió es farà des de l’Agència, tot i que els productors poden editar-ne ells mateixos la seva informació que hi apareix.
“Un pilar de la identitat cultural i econòmica”L’alcaldessa de Solsona, Judit Gisbert, ha obert la jornada d’avui tot destacant l’aposta pel producte agroalimentari de proximitat “com un pilar per a la preservació de la identitat cultural i econòmica de casa nostra, a més de ser l’opció més saludable i sostenible a taula”. Gisbert ha recordat que fa anys que es treballen diferents accions per donar suport als productors i per a la introducció del seu producte al comerç i la restauració. El projecte més visible ha estat Producte d’Aquí, en marxa des del 2017 i reforçat a partir del 2019 fruit de la col·laboració amb el Consorci per al Desenvolupament de la Catalunya Central.
El nou catàleg, que ha tingut un cost de 23.000 euros, es va impulsar des de l’Adlsolcar i es va finançar amb fons europeus Next Generation rebuts per l’Ajuntament de Solsona per dinamitzar el comerç local i el mercat. La jornada tècnica d’aquest matí ha estat coorganitzada per l’Escola Agrària del Solsonès, l’Adlsolcar i el Consorci per al Desenvolupament de la Catalunya Central. També ha consistit en una xerrada d’Ignasi Sala, cuiner i impulsor de Slowfood Catalunya Central i Bages Impuls; una taula rodona sobre el diàleg entre productors, cuiners i institucions per potenciar el consum de proximitat, i una demostració culinària del xef de Ca l’Amador, Diego Alías Borjas.