El projecte, titulat Valoració de la implementació de metodologies d’aprenentatge actiu en assignatures de Ciències Bàsiques en graus de Ciències de la Salut, i participat per un equip investigador configurat per nou docents, té com a objectiu avaluar l’eficàcia de tècniques com la simulació clínica, el Thinking-Based Learning (TBL) i l’escriptura científica a les assignatures de Fisiologia i Histologia Humana dels graus de Fisioteràpia i Podologia de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa. El projecte servirà per analitzar com aquestes metodologies poden millorar l’aprenentatge, la retenció del coneixement i la motivació de l’alumnat, així com fomentar el pensament crític i l’aplicació pràctica dels coneixements.
El projecte es va iniciar durant els cursos 2023-2024 i 2024-2025, durant els quals es van dur a terme activitats a l’aula i es van recollir dades utilitzant instruments pre i post-test i qüestionaris d’autopercepció de l’aprenentatge. Actualment, el projecte es troba en fase d’anàlisi i interpretació de les dades recollides, tot i que els resultats preliminars ja indiquen una millora notable en l’aprenentatge i la retenció de coneixements, i un alt grau de satisfacció per part de l’alumnat, que destaca el caràcter pràctic i significatiu d’aquestes metodologies.
La dotació econòmica de l’ajut servirà per fer divulgació dels resultats a congressos d’innovació docent i en publicacions especialitzades. A més, el projecte contempla transferir aquestes metodologies a altres assignatures i graus de l’àmbit de les ciències de la salut per contribuir a una transformació pedagògica global que incideixi positivament en la qualitat de l’aprenentatge universitari.
La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya convoca anualment el programa PIRE per a Projectes d’Innovació i Recerca Educativa en l’àmbit de les titulacions oficials de grau i màster universitari. Amb una dotació de 2.000 euros per al campus Manresa, el PIRE s’emmarca en l’objectiu de promoure el desenvolupament de projectes que incentivin una millora continuada de la docència universitària.