Dimecres 30 de setembre de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

El Sistema d'Emergències Mèdiques atén una mitjana de 7 afectats per intoxicacions
Més de 400 professionals sanitaris assisteixen a la jornada "TOXUpdate. Toxicologia en emergències sanitàries: drogues, tòxics i bolets", organitzada pel SEM i l'Hospital de Berga.
El Sistema d'Emergències Mèdiques atén una mitjana de 7 afectats per intoxicacions.

CATALUNYA CENTRAL / Redacció/Sergi Vázquez  
30/09/2026 17:20
Manresa se suma un any més al Dia Mundial de la Salut Mental
El creixement de l’estudiantat de Podologia impulsa l’ampliació dels espais de pràctiques
Súria acomiada les instal·lacions de la Biblioteca
Sant Fruitós de Bages ampliarà la videovigilància a Pineda
Un tècnic del SEM durant la jornada "TOXUpdate. Toxicologia en emergències sanitàries: drogues, tòxics i bolets" celebrada aquest matí a Berga Més de 400 professionals sanitaris de l'àmbit de les urgències i les emergències extrahospitalàries assisteixen avui al 17è Update de Catalunya Central sobre toxicologia en emergències sanitàries, organitzat pel SEM i l'Hospital de Berga.La jornada ha estat inaugurada pel gerent de la Regió Sanitària de Catalunya Central, Toni Sánchez, el director mèdic del SEM, Jorge Morales, el director assistencial de Salut Catalunya Central-Hospital de Berga, Òscar Bernadich i la regidora de Salut i Drets Socials de l'Ajuntament de Berga, Andrea Corominas.

La sessió d'enguany busca impulsar l'aprenentatge continuat, la col·laboració entre professionals i la millora de la qualitat assistencial, contribuint així a una resposta més eficaç davant les intoxicacions agudes. A Catalunya, el SEM atén cada dia al voltant de 156 persones afectades per intoxicacions de diferents tipus, 7 d'elles a la Regió Sanitària de Catalunya Central. En tot l'any 2025, el SEM va atendre un total de 52.576 persones afectades per intoxicacions, 2.311 de les quals a Catalunya Central i la gran majoria, un 75%, estaven relacionades amb el consum d'alcohol i substàncies psicoactives.

A més de l'alcohol i les substàncies psicoactives (drogues), les causes de les intoxicacions són molt diverses. Des del consum de medicaments, fins a les intoxicacions per productes químics no medicinals com per exemple els productes de neteja, les intoxicacions alimentàries i biològiques o el monòxid de carboni. Totes elles requereixen una atenció especialitzada i, al voltant del 70% del afectats han de ser traslladats a un centre sanitari per rebre tractament.

Pel que fa al perfil, la majoria d'afectats són homes, un 60% del total, mentre que les dones representen gairebé el 40%. De les dades també es desprèn que la causa principal d'intoxicacions en els homes és, en el 67% del casos el consum d'alcohol i substancies psicoactives, mentre que en les dones, la causa principal són les intoxicacions per fàrmacs (61%). Per edats, la majoria d'afectats, el 68%, es troben entre els 18 i els 54 anys, especialment pel que fa a la franja dels 45 als 54 anys, que representa el 18,6% del total de les assistències.

Intoxicacions estacionals

Una part de les intoxicacions tenen un marcat caràcter estacional. Mentre que les intoxicacions per alcohol augmenten a l'estiu (114 assistències al dia respecte a 75 al dia a l'hivern), les intoxicacions per monòxid de carboni (CO) són molt més freqüents a l'hivern (5 al dia) que a l'estiu (3 al dia). També varien força les intoxicacions per picades d'animals i plantes verinosos (49 al dia a l'hivern i 67 a l'estiu) i les intoxicacions per ingesta de bolets, que el 2025 van generar 27 assistències al dia a l'estiu davant de 60 assistències al dia a la tardor.

Formació especialitzada

La jornada "TOXUpdate. Toxicologia en emergències sanitàries: drogues, tòxics i bolets", que busca consolidar-se com un espai de referència per a l'actualització i l'intercanvi de coneixement en l'àmbit de la toxicologia clínica i les emergències, ha reunit professionals de diferents disciplines implicades en l'atenció al pacient intoxicat, afavorint una visió multidisciplinària i orientada a la pràctica assistencial.

A través de ponències, tallers i espais de debat, experts de reconeguda trajectòria han compartit experiències, coneixements i eines per afrontar situacions clíniques complexes a l'hora d'atendre a un pacient amb símptomes d'intoxicació, en qualsevol dels seus àmbits. Durant la trobada, realitzat diferents taules rodones i tallers per abordar el tractament a pacients amb intoxicacions en l'àmbit domèstic, intoxicacions per abordar les noves drogues i formes de consum, així com un taller específic sobre les intoxicacions per bolets del Berguedà.

També s'ha dut a terme un taller sobre l'assistència a persones amb agitació psicomotriu causada per fàrmacs, drogues, i altres tòxics, en què l'equip de psicòlegs del SEM i del cos de Mossos d'Esquadra de la Generalitat de Catalunya han mostrat, a través d'un roll-play, com actuar en aquests casos.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: SEM   INTOXICACIONS   GOVERN 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
El Govern inicia una ronda de trobades al territori
CATALUNYA CENTRAL
El Govern aconsegueix incrementar la capacitat de subministrament elèctric per a la indústria
CATALUNYA CENTRAL
El Govern acompanya els municipis de la Catalunya Central en els actes de la Diada Nacional

ACTUALITAT
Territori millora les connexions entre Manresa i la UAB
ACTUALITAT
Els informadors i informadores ambientals de la Generalitat atenen gairebé 400.000 persones
ACTUALITAT
Territori destina 1 MEUR del Fons Climàtic a consolidar el Hub Forestal
Les lleres del riu Cardener i de la riera d'Hortons a Cal Trist són objecte de treballs de neteja
Vigilància al centre de la ciutat
El Sistema d'Emergències Mèdiques atén una mitjana de 7 afectats per intoxicacions
El creixement de l’estudiantat de Podologia impulsa l’ampliació dels espais de pràctiques
Manresa se suma un any més al Dia Mundial de la Salut Mental
Súria acomiada les instal·lacions de la Biblioteca
Sant Fruitós de Bages ampliarà la videovigilància a Pineda
Nocturna Vinum 2026 omplirà Manresa i Artés de vi, gastronomia i espectacles en directe


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]