La Catalunya Central té un gran potencial de creixement econòmic i social, però a la mateixa vegada té una greu mancança d’infraestructures de transport en els dos eixos nord-sud que la creuen: eix del Llobregat i eix del Cardener. No es disposa d’una correcta connexió a l’Eix del Llobregat en direcció sud, que lligui amb el Baix Llobregat, i les importants infraestructures logístiques del Port de Barcelona i zona Franca i l’Aeroport del Prat de Llobregat. A la vegada, el peatge de la C16 representa una barrera per la connexió d’aquesta part del territori amb el pol econòmic creixent que representa el Vallés. Pel que fa a la vessant sud de l’Eix del Cardener i a vessant nord de la C16 entre Berga i Bagà, els habitants d’aquestes contrades veuen com el col·lapse permanent d’aquests trams de vies els suposa una dificultat enorme per a dur a terme les seves activitat quotidianes que requereixen de mobilitat interna. Les comunicacions són cabdals pel nostre territori, per poder atraure talent i per poder generar llocs de treball, i el dèficit que en tenim, comporta conseqüències dramàtiques avui en dia.
Les greus mancances en les infraestructures viàries que tenim en relació a la connexió amb la resta de país (França, Port, Aeroport, vallesos, ...) són un llast al desenvolupament econòmic i social de les nostres comarques i suposen també un llast al desenvolupament del potencial intern pel fet de no estar ben connectats entre si. Així, amb les infraestructures adequades, - com una C55 en format autovia o una C16 lliure de peatge - ens permetria crear noves relacions i sinergies amb els municipis del Baix Llobregat Nord, amb Martorell al capdavant, ens permetria establir noves relacions amb Terrassa i ens permetria cohesionar els municipis del Bages Sud amb Manresa amb els quals a hores d’ara ja conformem una realitat territorial que no té el recolzament en connectivitat viària que necessitem.
El desdoblament integral de la C55 entre Callús i Abrera
És imprescindible per poder desenvolupar aquestes potencialitats econòmiques, millorar aquestes comunicacions i en particular per carretera, la C-55 en el seu tram entre Manresa i la connexió amb la autopista A-2 a Abrera, sense obviar la necessitat de fer extensiu aquest desdoblament entre Manresa i Callús.
Aquesta carretera C-55 actualment està totalment esgotada en la seva capacitat, superant de molt els 15.000 – 20.000 vehicles diaris que és capaç de suportar, assolint uns nivells de servei insuportables (més de 35.000 vehicles), en quant al temps de viatge, seguretat i comoditat. Aquests fets fan que sigui una carretera obsoleta i ineficaç des de un punt de vista econòmic i social.
Una reivindicació històrica
Des de fa dècades que col·lectius professionals, empresarials i del teixit econòmic i social d’aquestes comarques estan reivindicant resoldre aquest dèficit, sense que el Govern del país hagi donat la resposta adequada. Avui celebrem 25 anys de l’acord unànime al Parlament de Catalunya pel desdoblament integral de la C55. Si ve és cert que des de fa 12 anys hi està havent un degoteig d’inversions en millores puntuals, aquestes intervencions es centren en la millora de la seguretat i per evitar accidentalitat greu. I és en aquest sentit que s’emmarquen la redacció de projectes que anuncià l’anterior Conseller de Territori, i que els departament està impulsant.
Les intervencions de millora de la seguretat viària són necessàries i eren urgents, però no podem permetre que aquestes intervencions siguin ‘sedants’ per demorar el que necessita la comarca. Estem ja en condicions d’afirmar – perquè la realitat així ho demostra – que l’abaratiment del peatge de la C16 o fins i tot el seu alliberament no solucionaran la congestió de la C55 entre Manresa i Abrera, per dos motius: perquè aquesta via ens uneix amb un pol econòmic i industrial de primer ordre com és el Baix Llobregat i perquè la generació de trànsit intern entre els municipis del Bages Sud fa que el desdoblament sigui inexcusable.
Un suport polític intermitent i amb manca de lideratge
La determinació per part dels polítics municipals i comarcals per fer que el govern del país impulsi aquest desdoblament ha estat poc decidida i en tot cas ha estat intermitent. Ara, JUNTS x Catalunya, partit constituït fa poc més de dos anys, un cop constatat que la solució de la C55 no passa per l’alliberament del peatge de la C16 ni per un millor servei ferroviari (ambdues actuacions igualment imprescindibles), i davant les dificultats que la ciutat de Manresa està tenint pel seu desenvolupament i davant la seva degradació econòmica i social, es posiciona fermament per liderar políticament aquesta reivindicació social i econòmica i emplaça a la resta de partits polítics i a la societat civil d’aquestes comarques a fer el mateix.
El desdoblament integral de la C16 entre Berga i Bagà
El fet de tenir l’Eix del Llobregat, C-16 / E9 en format autovia fins a Berga i continuar en format carretera fins Bagà comporta greus problemes als caps de setmana i dies festius als municipis de l’Alt Berguedà que veuen com aquest tram queda col·lapsat amb conseqüències greus en la connectivitat i mobilitat. Aquesta situació comporta alhora situacions de perill pel pas de centenars de conductors que fan drecera conduint per nuclis urbans, o per camins rurals no aptes per assumir aquest tipus de trànsit rodat.
La necessitat de resoldre aquesta problemàtica és compartida per part de totes les instàncies des d’Ajuntaments fins a la mateixa Generalitat i la solució també, tal i com es recollí a l’acord subscrit pel Consell Comarcal del Berguedà on hi ha representats tots el Ajuntaments de la comarca i la Generalitat de Catalunya. En aquest acord s’acordà que s’aprovaria un projecte executiu de desdoblament parcial en format 2+1 variable, i es procediria a l’adjudicació i execució de les obres de forma immediata.
Arribats a dia d’avui, constatem una vegada més l’incompliment per part de la Generalitat pel que fa als compromisos i inversions a la Catalunya Central. Arribats a aquest punt no podem resignar-nos a incompliments i promeses de solucions parcials. Exigim doncs que s’actui per posar remei a aquesta situació projectant una solució definitiva de 2+2 de la C16 entre Berga i Bagà, resolent a la vegada l’accés a Berga des de la C16 a l’estació de Busos.
Alliberament del peatge de la C16
Amb la recent supressió dels peatges a les vies de titularitat espanyola a Catalunya queden únicament 5 peatges dels quals el Bages-Berguedà i Solsonès en patim 4, tot ells situats al nostre principal eix de comunicació nord-sud: al nord, el del Cadí, al sud, el de la C16, els de Rubí i el dels túnels de Vallvidriera. Així doncs, la nova situació no fa més que empitjorar la situació dels bagencs i manresans, en tan en quan ens situa en una posició comparativament encara més desfavorable respecte la resta de catalans.
Som conscients que el manteniment de les infraestructures viàries té un cost i que l’alliberament dels peatges comporta que aquest cost hagi de ser assumit per l’administració, i per tan, per la totalitat dels ciutadans. Hi ha força estudis d’experts que apunten a la modalitat del pagament per ús, com a millor sistema. Aquests estudis apunten que amb a una repercussió de 3 cèntims per quilòmetre recorregut es podria fer front al cost del manteniment de la via.