Els departaments de Salut i de Drets Socials i Inclusió han activat el Protocol d'actuació per a la comunicació de dades entre el sistema sanitari públic i la xarxa de serveis socials públics per a l'atenció domiciliària integrada. Té com a objectiu facilitar la col·laboració entre els professionals dels àmbits sanitari i de serveis socials per oferir una millor atenció a la ciutadania.El document, vigent des de la setmana passada, cerca millorar la coordinació, l'eficiència i la qualitat dels serveis oferts a la ciutadania, així com la integració instrumental de totes dues xarxes optimitzant recursos, establir protocols comuns i fomentar la valoració i planificació conjunta d'intervencions.
En aquest sentit, l'atenció a persones en situació de complexitat sanitària i social requereix la intervenció coordinada i integrada dels professionals de les xarxes de salut i de serveis socials. Un dels punts essencials radica en la informació que necessiten per poder dur a terme una valoració multidimensional i, a partir d'aquí, poder elaborar un pla d'atenció únic i prendre les decisions que hagi de dur a terme qualsevol professional de l'àmbit que intervingui en el procés d'atenció.
El nou protocol comporta també una millora de l'eficàcia i l'eficiència en l'assignació de recursos públics perquè permet disposar d'informació en relació amb tots els recursos dels quals disposa la persona i la coordinació, sense que la persona hagi de ser qui faci les gestions, sinó que es pot situar al centre de l'atenció.
D'aquesta manera es facilitarà, per exemple, la valoració integral i el Pla d'atenció únic sanitari i social per a persones amb complexitat sanitària i social o planificar les cures i atencions per a persones que requereixen atenció per part de Salut i Serveis Socials després de l'alta. També, especialment, disposar d'un entorn amb funcionalitats de comunicació entre professionals que intervenen en un mateix procés d'atenció.
Ús de les TIC
En aquest procés, l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) és clau, ja que permet la comunicació i l'intercanvi de dades entre les entitats del territori a través de plataformes tecnològiques. Aquest intercanvi facilita l'accés a informació rellevant i afavoreix una atenció integral, contínua i coordinada.
La inclusió d'informació clínica i social en tots dos entorns contribueix a una millor valoració de les persones i facilita la presa de decisions per part dels professionals. En última instància, es busca millorar els resultats en salut i benestar, optimitzar l'ús de serveis i contribuir a la sostenibilitat del sistema sanitari i social.