Divendres 13 de febrer de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Campanya de Protecció Civil que promou que la ciutadania es doti d'un kit d'emergències
La consellera d'Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha presentat avui a la seu del departament la nova campanya de Protecció Civil de la Generalitat, que promou que la ciutadania es doti d'un kit d'emergències pel cas que hagin de confinar-se, ser evacuats o hi hagi alguna fallada de subministraments.
Campanya de Protecció Civil que promou que la ciutadania es doti d'un kit d'emergències.

ACTUALITAT / Redacció/Sergi Vázquez  
18/11/2025 20:58
El Passeig Pere III de Manresa, pràcticament desert pel temporal de vent
Afectacions de trànsit amb motiu de la celebració del Festival Jardins de Llum
Solsona millora les instal·lacions de pàdel
L’alumnat de Gestió Administrativa de Lacetània es forma en educació financera
El kit d'emergències és una eina bàsica que Protecció Civil de la Generalitat difon des de fa anys en el marc de la cultura de l'autoprotecció i perquè la ciutadania sàpiga de què ha de disposar en cas que se'ls evacuï o confini per un incendi, inundacions, etcètera. Parlon ha destacat que "estem fent un pas endavant per fomentar una cultura en què les persones se situen al centre de la seva pròpia autoprotecció. Es tracta de deixar de tenir una actitud passiva davant d'una emergència i passar a una actitud activa: protegir-nos i autoprotegir-nos".

La consellera ha explicat que "el kit es basa en la regla de les 72 hores. No és una idea del Departament, sinó que forma part de l'estratègia de Protecció Civil de la Unió Europea". Parlon també ha posat l'èmfasi en el valor pedagògic d'aquesta iniciativa. "El simple procés de preparar el kit ja és un aprenentatge. I sabem que els infants són els millors prescriptors; per això la campanya utilitza un llenguatge gràfic senzill, proper i entenedor, pensat perquè tothom el pugui comprendre i posar en pràctica", ha destacat.

La campanya consisteix en un vídeo didàctic que explica què cal tenir a casa i per a quins casos és útil, i es difondrà per xarxes socials, a més de disposar també d'anuncis en premsa escrita i digital i cartellera al carrer (opis en parades de bus, etc). També es duran a terme accions d'influència per a col·lectius específics.

Els objectius de la campanya son conscienciar sobre els nous riscos (emergència climàtica i dependència tecnològica), fomentar la cultura de l'autoprotecció situant el ciutadà com a prescriptor per a ell i els seus familiars o gent propera, incorporar els consells d'autoprotecció davant aquestes situacions i que tothom es doti d'un kit d'emergències.

Els principals elements que ha de contenir l'equip són:
Documentació personal i del domicili (a poder ser en una bossa estanca per evitar que l'aigua la pugui fer malbé).
Diners en efectiu.
Medecines que s'hagin de prendre de forma habitual en cas de tractaments de llarga durada.
Llanterna.
Ràdio a piles.
Aigua i aliments de llarga caducitat (en el cas de l'equip de confinament, en major quantitat).
Altres recursos per gent gran, infants o persones amb especial necessitat.(crosses, bolquers...).
Pel cas del kit per a mascotes: documentació de l'animal, medicació si en pren i menjar i element de transport.
En el cas d'haver de ser evacuats, a més cal disposar de roba de recanvi i un kit d'higiene personal.

•Web de referència: http://interior.gencat.cat/preparat-emergencies

Aquesta campanya segueix les directrius marcades per la Unió Europea en el sentit de promoure aquesta cultura de l'autoprotecció per ser autosuficients durant 72 hores.

Context:

El canvi climàtic, la dependència tecnològica, provoca no només sensació de vulnerabilitat en la ciutadania, sinó també la necessitat que aquesta prengui consciència que certes pautes d'autoprotecció i prevenció poden minimitzar en gran mesura els efectes adversos d'aquestes situacions. Catalunya no és aliena a aquesta situació, ja que és un territori que viu de forma intensa els efectes de l'emergència climàtica, especialment pel que fa al risc d'incendis i inundacions. A més, també és una societat moderna, amb gran dependència d la tecnologia i en la que, petites alteracions de subministraments bàsics (llum, aigua, electricitat, internet) tenen efectes sobre l'activitat econòmica i el normal funcionament del dia a dia de la societat..

Episodis de pluges intenses que provoquen inundacions i tenen lloc a Catalunya son més sovintejats i amb més poder destructiu, com s'ha vist els darrers anys i amb exemples ben recents (setembre i octubre 2025 a Terres de l'Ebre). Tant en aquests casos com en els d'incendis, la principal mesura d'autoprotecció és el confinament, que pot durar, dies o hores, mentre poden veure's afectats de forma paral·lela subministraments (aigua, llum...). També es pot donar el cas de que hi hagi població que no pugui tornar als seus domicilis o hagin de ser evacuades si així ho ordenen les autoritats.

La gran apagada del 28 d'abril de 2025 també va marcar un abans i un després en la consciència de la dependència energètica i tecnològica i la necessitat d'actuar al respecte. Es va posar de manifest que una gran part de la població no disposava de diners en efectiu i no era possible el pagament per targeta, il·luminació (ni llanterna ni espelmes), capacitat de rebre comunicacions a través dels mitjans de comunicació (en no disposar de ràdio a piles) ni tampoc disposar d'una mínima reserva de menjar i aigua.

La Unió Europea, així com l'Estat i la Generalitat han manifestat la necessitat d'adaptar-se a aquesta situació i conscienciar la població respecte les vulnerabilitats, riscos i també prendre mesures per minimitzar els efectes adversos d'aquesta situació. Destaquen en aquestes mesures i iniciatives, l'Estratègia de Preparació de la Unió per prevenir amenaces i crisis emergents i reaccionar front a elles que inclou la mesura preventiva de disposar d'un equip o kit d'emergències pel cas que no pugui haver-hi subministraments en 72 hores. Recentment, el Banc Central Europeu també ha manifestat que cada persona hauria de disposar a casa seva de diners en efectiu (entre 70€ i 100€) pel cas que hi hagi interrupcions en el servei de pagament electrònic.

Protecció Civil de la Generalitat ofereix consells, pautes i recomanacions d'autoprotecció i convé recordar-los per part de tota la ciutadania, independentment de la seva edat o d'on visqui. La família és un bon espai per compartir aquests consells i socialitzar-los, així com els grups d'amistat, la feina, l'escola... Entre aquestes pautes destaca la de disposar a cada casa d'un kit d'emergències per qualsevol alteració de subministraments que pugui durar hores o dies.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: PROTECCIÓ CIVIL   KIT D'EMERGENCIES   GOVERN 
També et pot interessar:
ACTUALITAT
El telèfon 112 es dota d'una carta de serveis que garanteix la qualitat en l'atenció
CATALUNYA CENTRAL
Salut Catalunya Central accepta la renúncia de la seva gerent
ACTUALITAT
Salut preveu obres de manteniment al CAP Vic Nord

ACTUALITAT
El Govern convoca les Eleccions Agràries
ACTUALITAT
El servei d'acompanyament emocional 'Obro feel' atén 2.165 persones en dos anys
ACTUALITAT
El CAT112 torna a superar amb èxit les auditories
El campanar de la Seu, un capvespre
Unió de Pagesos dona el tret de sortida a la campanya d'eleccions al camp
El nedador del CN Manresa Joan Perramon ha estat convocat amb la Selecció Catalana
L’alcalde de Manresa visita la Llar Mion per aprofundir en la realitat de les llars residencials per a adults
El Passeig Pere III de Manresa, pràcticament desert pel temporal de vent
El Govern aixeca la restricció de mobilitat i manté la resta de mesures del VENTCAT fins a les 20 hores
Afectacions de trànsit amb motiu de la celebració del Festival Jardins de Llum
El BAXI Manresa guanya a Hamburg en un partit d'alta anotació


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]