Dimarts 28 de juliol de 2026
PORTADA MANRESA BAGES CATALUNYA CENTRAL ESPORTS CULTURA TENDÈNCIES
ST. JOAN ST. VICENÇ ST. FRUITÓS SANTPEDOR SALLENT NAVÀS SÚRIA NAVARCLES CARDONA MOIÀ
 
ÉS NOTÍCIA:

Tractament biològic des de l'aire per controlar la processionària del pi
El percentatge de pinedes amb algun grau d'afectació per aquest insecte defoliador a Catalunya es manté estable malgrat la sequera i es situa voltant del 15%.
Tractament biològic des de l'aire per controlar la processionària del pi.

MEDI AMBIENT / Redaccio/ Sergi Vazquez  
19/11/2023 08:55
El Mercat del Tomàquet ven 1.300 quilos de producte i consolida la Festa com a referent gastronòmic
El CE Manresa passa revisió al CIMETIR abans d'iniciar la competició
El risc d'incendi forestal continua sent extrem i s'agreujarà els propers dies
Denunciat un motorista que circulava a 180 km/h al Bages
El Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural està acabant d'enllestir la campanya de tractaments aeris per al control de la processionària del pi. En total, s'haurà tractat una superfície de 20.000 hectàrees amb avioneta i helicòpter de 8 comarques i 39 municipis. Aquest any, es constata un lleuger augment de la superfície afectada greument per la plaga.

Tot i la sequera acumulada i les altes temperatures de l'hivern passat, els tractaments que el Departament fa cada tardor es demostren eficaços i han mantingut estable la població de processionària. El percentatge de pinedes amb algun grau d'afectació per aquest insecte defoliador a Catalunya es manté al voltant del 15%. Continuen disminuint les afectacions més greus i les que provoquen les molèsties més importants pel que fa a salut, ramaderia, lleure i paisatge (que ja són inferiors a les 10.000 hectàrees). L'any 2016, les afectacions greus es donaven a gairebé 60.000 hectàrees, mentre que enguany només a 6.655. La major part dels tractaments, gairebé un 90%, se centren en quatre comarques: el Solsonès (que representa el 26%), el Bages, el Berguedà i el Pallars Jussà. A més a més, es fan tractaments a la Noguera, l'Alt Urgell, el Ripollès i Osona.

Un tractament que s'ha de fer a la tardor

El tractament més efectiu per combatre la processionària en l'àmbit forestal és l'aeri, que s'aplica a la tardor, en els primers estadis de desenvolupament de les erugues. D'acord amb els estudis d'avaluació de les campanyes que es fan cada any, les defoliacions a les zones tractades són molt inferiors a les zones equivalents no tractades, fet que en demostra l'efectivitat.

Control biològic

La processionària del pi (Thaumetopoea pityocampa) és un insecte autòcton. L'objectiu d'aquests tractaments no és erradicar l'organisme, sinó ajudar a controlar-lo naturalment quan hi ha pics poblacionals a fi de contribuir a l'equilibri de les seves poblacions a les pinedes. Cal recordar que, a més d'ocasionar perjudicis importants a les economies locals (turisme rural, ramaderia, sector forestal...), origina urticària i trastorns al·lèrgics a les persones i als animals.

El producte que s'utilitza és biològic (Bacillus thuringiensis var. kurstaki), compatible amb l'agricultura ecològica, i no està classificat com a tòxic ni com a perillós per al medi ambient ni per als organismes aquàtics. A més, cal tenir present que la normativa que regula aquests tipus de tractaments és molt estricta i garanteix que no hi hagi problemes ni per a la població ni per al medi ambient.



 
Escriu la teva opinió
Nom:
Opinió:
Escriu el resultat de 3+2 (en xifra):

Arxivat a: PROCESSIONÀRIA DEL PI   GOVERN 
També et pot interessar:
SANITAT
Salut finança 21 projectes d'atenció primària per impulsar la salut comunitària a tot Catalunya
MEDI AMBIENT
Agricultura destina prop de 40 milions d'euros a la modernització dels regadius comunitaris
MANRESA
Crida a extremar la prevenció per evitar ofegaments

ACTUALITAT
"Tenim uns pressupostos amb la partida més alta de la història en prevenció d'incendis
ACTUALITAT
Demanen extremar la prudència en complir-se el primer mes de campanya de bany
CATALUNYA CENTRAL
El Govern completa la prova sísmica prèvia a l'excavació de la nova seu de la Generalitat
Denunciat un motorista que circulava a 180 km/h al Bages
L'Ajuntament de Castellbell i el Vilar cedeix a la Generalitat els terrenys per fer possible el futur CAP
El risc d'incendi forestal continua sent extrem i s'agreujarà els propers dies
El CE Manresa passa revisió al CIMETIR abans d'iniciar la competició
El Mercat del Tomàquet ven 1.300 quilos de producte i consolida la Festa com a referent gastronòmic
Sant Fruitós celebra la 13a Tomacada per posar en valor els productes de la terra
L’Ajuntament publica un web sobre el cineasta surienc Ramon Biadiu
El Govern dissenya un dispositiu i impulsa un programa d'actuacions amb motiu de l'eclipsi solar


 
redaccio@manresadiari.cat | Qui som| Avís Legal | Pompeu Fabra, 7-13, 08240-Manresa | Tel.: 93 872 53 53
Manresadiari.cat és un producte de:

Altres mitjans del grup:
   
 
[Web creada per Duma Interactiva ]